لوئیجی مونتابونه در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار نزدیک به ۴ سال در ایران زندگی کرد. مهم‌ترین عکس‌های تهران و پرتره‌هایی از مردم کوچه و بازار را باید در آثار او دید.

مونته بونه

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: آلبوم «خاطرات سفر به ایران» مونتابونه مجموعه‌ای بی‌نظیر از عکس‌هایی است که این عکاس ایتالیایی ثبت کرده است. عکس‌هایی از تخت مرمر، سربازان گارد شاه در نیاوران، تجریش و امامزاده صالح، کاخ سلطنتی و بسیاری از دروازه‌ها و عمارت‌های قدیمی تهران را ثبت کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

نخستین عکس‌های رنگی از تهران | چگونه مونتابونه عکس‌های سیاه‌وسفید را رنگی می‌کرد؟
لوئیجی مونتابونه

مونتا بونه با یک هیئت سیاسی ایتالیایی وارد تهران شد. جذابیت‌های تهران برای او وصف‌ناشدنی بود. پایتخت کشوری شرقی با دروازه‌های گوناگون، گنبدهای آبی و آفتاب درخشان شرق. از همین رو عکس‌های زیادی را از دروازه‌ها، بازار، بناها و عمارت‌های قدیمی کاخ‌های سلطنتی، سربازان، پیشه‌وران و ... تهیه کرد.

نخستین عکس‌های رنگی از تهران | چگونه مونتابونه عکس‌های سیاه‌وسفید را رنگی می‌کرد؟

او  عکس‌هایی را که از آدم‌ها و مناظر ایران می گرفت رنگ می‌کرد. عکس‌های رنگی که با دقت و با دست رنگ می‌شدند و جلوه خاصی به‌عکس می‌دادند. روشی که بعد از او آقا رضا عکاس‌باشی دنبال کرد. مونتابونه عکس‌ها را با آبرنگ از روی نمونه‌های واقعی رنگ‌آمیزی می‌کرد.

هرچند عکس‌های زیادی از تصویرهای رنگی او دردست نیست با این‌ حال او را می‌توان پیشگام عکس‌های رنگی در ایران نامید.

شهرت این عکاس ایتالیایی به‌واسطه آلبوم سفر به ایران است. آلبوم سفر او به ایران دربرگیرنده بیش از هفتاد قطعه عکس است که با اندک تفاوتی در عکس‌ها در سه نسخه به چاپ رسیده‌اند. دو نسخه از آن در گنجینه کاخ گلستان است که ۶۲ قطعه عکس دارد و یک آلبوم که در موزه مارچیانای شهر ونیز نگهداری می‌شود.

کد خبر 798302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha